فرآوری شسته قهوه و دلایل عمده استفاده از آن

فرآوری شسته قهوه و دلایل عمده استفاده از آن

در این مقاله از به کافی راجع به فرآوری شسته قهوه و دلایل عمده استفاده از آن صحبت خواهیم کرد.

فرآوری شسته قهوهفرآوری خشک قهوه می تواند کمی ریسک به همراه داشته باشد بخصوص اگر دانه های قهوه از چندین مزرعه یا منطقه مختلف باشد یا حتی اگر مزرعه شما محصولی درجه یک را معمولا تحویل می دهد. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان معمولا از فرآوری تر یا شسته استفاده می کنند.

در طی فرآوری شسته، پالپ میوه قهوه از دانه آن جدا می شود تا از تجزیه آن و به دنبال آن افزودن طعم ناخوشایند آن به قهوه جلوگیری شود.

بعد از برداشت میوه های تازه چیده شده، آنها از دستگاه پالپ گیر عبور میکنند. این ماشین گوشته میوه را بطور کامل از هسته آن جدا می کند. پس از این، دانه ها با عبور از کانال آب دسته بندی می شوند. دانه های سبک تر بر روی سطح آب شناور می مانند، درحالیکه دانه های سنگین تر به کف آب می روند. سپس دانه های رسیده جمع می شوند و از چندین محفظه گردان عبور میکنند تا با توجه با اندازه های مشخص دسته بندی شوند.

پس از دسته بندی، دانه ها وارد یک مخزن بزرگ تخمیر مملو از آب می شوند و بین 12 تا 48 ساعت در این محل قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که تمامی پوسته و گوشته قهوه از هسته آن جدا شده اند. سپس دانه های قهوه چندین بار آب کشی می شوند تا آماده مرحله بعد شوند که خشک کردن است.

در این مرحله 89 درصد از آب دانه ها خشک می شود و در محل های مخصوصی ذخیره می شوند. در این مرحله به دانه های قهوه Parchment  یا پوست کاغذی گفته می شود، چراکه لایه بسیار نازک کاغذ مانندی اطراف هسته را فرا گرفته است.

سپس هسته قهوه چندین مرحله دیگر را پشت سر می گذارد تا آن لایه نازک دور هسته از بین برود. یک مرحله اختیاری دیگر وجود دارد که طی آن هسته قهوه پولیش داده می شود تا قهوه با کیفیت بالاتری تولید شود. درنهایت هسته های معیوب جدا و دانه های قهوه ابتدا درجه بندی و با توجه به وزن و سایزشان دسته بندی می شوند.

در فرآوری تر قهوه، از آنجائیکه گوشته قهوه در مرحله ابتدایی جدا می شود، هیچ طعم و عطری به هسته نمی دهد. این به این معنی است که طعم و عطر قهوه صرفا به منطقه و شرایط جغرافیایی منطقه بستگی دارد نه چیز دیگر و این دلیل اصلی استفاده درنظر گرفته شدن این فرآوری به عنوان فرآوری اصلی قهوه در سراسر جهان است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: