مقایسه قهوه عربیکا و روبوستا

مقایسه قهوه عربیکا و روبوستا

زمان برداشت

در هر زمانی از سال، عربیکا و روبوستا در قسمتی از جهان در حال برداشت است. برخی از کشورها و مناطق در جهان بصورت گسترده یک بار در سال برداشت می کنند اما برخی دیگر دو دوره برداشت متفاوت در سال دارند. البته نقاطی در جهان هستند که فصل های برداشت طولانی دارند که ممکن است بیشتر از یک سال طول بکشد.

بسته با نژاد و گونه، درخت قهوه می تواند تا بیش از سه و یا حتی چهار متر هم قد بکشد، اما ارتفاع نرمال آنها حدود یک متر و نیم است. از آنجاییکه برداشت اصولا با دست انجام می شود این ارتفاع بسیار مناسب است.

نحوه چیدن میوه قهوه به این شکل است که کشاورزان یا بصورت یکباره میوه های قهوه را می چینند و سپس میوه ها را در دسته های نرسیده، رسیده و زیاد رسیده دسته بندی می کنند و یا اینکه چندین بار در فصل برداشت به یک درخت سر می زنند و در هر بار فقط میوه های رسیده آن را می چینند. برخی از کشورها از ایزار ماشینی برای برداشت میوه های قهوه استفاده می کنند. بدین شکل که ماشین شاخه ها را لخت می کند و یا اینکه درخت را به آرامی تکان می دهد تا میوه های رسیده آن بیوفتد و قابلیت جمع آوری داشته باشد.

درخت و میزان محصول

میزان محصول یک درخت عربیکای مرغوب که از آن خوب مراقبت می شود، در هر فصل برداشت بین یک تا پنچ کیلوگرم میوه قهوه است. برای تولید هر کیلوگرم دانه قهوه، بین 5 تا 6 کیلوگرم میوه قهوه لازم است. محصول چه در حالتیکه دستی برداشت می شود و چه در صورتیکه از ماشین استفاده می شود، چندین مرحله پروسه خشک و تر را پشت سر می گذارد. پس از این مرحله است که قهوه ها با توجه به کیفیت دانه هایشان دسته بندی می شوند.

در شکل زیر میوه نرسیده درخت قهوه را می بینید. در هر خوشه بین 10 تا 20 میوه قهوه یزرگ وجود دارد که وقتی برسند از شاخه می افتند و کشاورزان در فصل برداشت بصورت متناوب آنها را چک و جمع می کنند.

مقایسه قهوه عربیکا و روبوستادر پائین میوه رسیده درخت روبوستا را مشاهده می کنید. درختان روبوستا می توانند تا 12 متر قد بکشند؛ درحالیکه ارتفاع درختان عربیکا حداکثر 4 متر می باشد. به همین دلیل است که کشاورزان در فصل برداشت به نردبان های بلند نیاز دارند تا میوه را از شاخه ها بچینند. در درخت روبوستا، در هر خوشه 40 تا 50 میوه قهوه کوچک وجود دارد که وقتی برسند از شاخه می افتند.

مقایسه قهوه عربیکا و روبوستا

جدول مقایسه ای قهوه عربیکا و روبوستا:

مقایسه قهوه عربیکا و روبوستادو نژاد اصلی درخت قهوه از لحاظ گیاه شناسی، ویژگی های شیمیایی و کیفیت تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. این تفاوت هاست که مشخص می کند که هر نژاد در چه شرایطی بهترین محصول را می دهد و اینکه دانه های قهوه بر چه اساسی دسته بندی و قیمت گذاری می شوند. این ویژگی ها همچنین یک پروفایل طعم مشخصی را تعیین می کند.

کروموزوم:

ساختار ژنتیکی درخت عربیکا به وضوح نشان می دهد که چرا این قهوه گونه های متفاوتی دارد و از لحاظ طعم پیچیدگی بیشتری دارد.

ریشه درخت قهوه:

ریشه درختان قهوه روبوستا بزرگ اما سطحی هستند و به اندازه درخت قهوه عربیکا عمیق نیستند. کشاورزان باید حداقل یک و نیم متر بین دو درخت قهوه عربیکا فاصله بگذارند در حالیکه این فاصله برای درختان قهوه روبوستا دو متر است.

دمای ایده آل:

درختان قهوه می توانند یخ بزنند، به همین دلیل است که باید در مناطقی کشت شوند که زیاد سرد نمی شود.

الگوی باران:

باران باعث ایجاد شکوفه می شود. اما بارش کم یا زیاد می تواند به درخت آسیب بزند. ریشه عمیقدرخت قهوه عربیکا به آن درخت کمک می کند که حتی وقتی سطح خاک خشک است، بتواند رشد کند. درختان قهوه روبوستا به بارش زیاد و سنگین نیاز دارند، چراکه ریشه آنها سطحی است.

زمان شکوفه دهی:

هر دو درخت بعد از باران شکوفه می دهند. از آنجائیکه درخت قهوه عربیکا در مناطق با فصول مشخص رشد می کند، الگوی شکوفه دهی منظمی دارد. اما درخت قهوه روبوستا الگوی شکوفه دهی منظمی ندارد، چرا که در مناطق شرجی و با فصول غیرمنظم رشد می کند.

میزان روغن دانه قهوه:

میزان روغن دانه قهوه با شدت آرومای قهوه رابطه مستقیم دارد و می تواند نشانه ای از کیفیت دانه قهوه باشد. کارما ثابت و غلیظ قهوه روبوستا به دلیل روغن کم دانه های این قهوه است.

میزان قند دانه قهوه:

میزان قند دانه های قهوه در حین فرآیند رست تغییر می کند و بر روی ترشی آن تاثیر می گذارد. رویوستا معمولا تلخ تر از عربیکاست

میزان کافئین دانه قهوه:

کافئین بطور طبیعی یک کشنده حشرات موذی است. هر چه میزان کافئین در یک درخت قهوه بیشتر باشد. آن درخت کمتر دچار آفت می شود.

ویدئو مقایسه قهوه عربیکا و روبوستا

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که قهوه عربیکا بهتر است یا روبوستا؟

پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. زیرا هر یک مزایا و معایب خود را دارند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید عربیکا بیشترین سهم فروش را از بین انواع قهوه دارد.

خرید اینترنتی قهوه عربیکا و روبوستا:

برای خرید اینترنتی قهوه می‌توانید از محصولات سایت بازدید نمایید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید با شماره 02166950216 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: