نشانگرهای کیفیت قهوه

نشانگرهای کیفیت قهوه

کمپانی های قهوه برای توصیف قهوه خود از زبان مخصوصی برروی بسته بندی ها استفاده می کنند که گهگاه می تواند گیج کننده و یا حتی گمراه کننده باشد. فهمیدن این زبان می تواند به شما کمک کند که راحت تر بتوانید قهوه ای که می خواهید را انتخاب کنید.

شناسایی دانه های قهوه:

نشانگرهای کیفیت قهوهبعضی از بسته های قهوه فقط آن را به صورت عربیکا یا روبوستا توصیف می کنند (دو دسته اصلی که در مطالب گذشته راجع به آنها صحبت کرده ایم).

این مشابه این است که بگویند قهوه یا سبز است و یا سیاه. در این صورت شما فقط به اندازه کافی اطلاعات ندارید که خرید خوبی داشته باشید. اگرچه روبوستا بصورت کلی کیفیت پایین تری از عربیکا دارد؛ لیبل هایی که بر روی بسته بندی ها وجود دارد و نوشته شده “عربیکا خالص” هم می تواند گمراه کننده باشد.

قهوه های روبوستای بسیار با کیفیت هم وجود دارد اما کمیاب هستند. به همین دلیل خرید عربیکا اغلب مطمئن تر است، هر چند که قهوه های عربیکا بی کیفیت هم وجود دارد. پس آنچه که خریداران باید به آن توجه کنند چیست؟

بهترین دانه های قهوه معمولا جزئیات زیادی بر روی بسته بندی آنها نوشته شده است مثلا منطقه کشت، تنوع گونه، روش پروسس و طعم آنها. مصرف کنندگان روز به روز اطلاعات بیشتری در مورد قهوه خوب بدست می آورند و در نتیجه روسترها فهمیده اند که کلید اصلی برای اطمینان از رضایت خریداران، صداقت و دادن اطلاعات درمورد دانه قهوه است.

قهوه ترکیبی (Blend) و تک خاستگاه (Single Origin)

هم کمپانی های تجاری قهوه و هم کمپانی هایی که قهوه اسپشیالتی تولید می کنند، محصولات خود را به دو شکل قهوه ترکیبی و قهوه تک خاستگاه عرضه می کنند. این توضیحات به مصرف کننده قهوه کمک می کند که بتواند خاستگاه قهوه را بداند. قهوه ترکیبی نیز ترکیبی از دانه های قهوه با ریشه های نژادی متفاوت است که یک پروفایل طعمی خاصی را ایجاد می کند در حالیکه قهوه تک خاستگاهی قهوه ای است که از یک کشور خاص یا یک مزرعه مشخص صادر می شود.

قهوه ترکیبی

از دلایل مهمی که قهوه ترکیبی پرطرفدار است این است که این قهوه در تمام طول سال پروفایل طعمی ثابتی دارد.

در بخش تجاری، نسبت قهوه ها و اسم قهوه ها بصورت راز هستند و بر روی لیبل بسته بندی قهوه نیز هیجگونه اطلاعاتی در این مورد نوشته نشده است.

در مقابل، قهوه های اسپشیالتی بطور واضح اطلاعات مربوط به قهوه هایی که ترکیب شده اند و خاستگاه آنها را بر روی بسته بندی نوشته اند. علاوه بر این، قهوه های اسپشیالتی بر روی بسته ها می نویسند که چگونه ترکیب این قهوه ها باعث بالانس طعم قهوه ترکیب شده نهایی می شوند.

قهوه تک خاستگاه (Single Origin)

کلمه “تک خاستگاه” بصورت عمومی به قهوه ای اطلاق می شود که از یک کشور مشخص صادر می شود.

با این حال، شناسایی قهوه با اسم کشور آن خیلی عبارت دقیقی نیست؛ چرا که آن قهوه می تواند از مزارع یا بخش های مختلف یک کشور باشد و یا اینکه میکسی از گونه ها و پروسس های مختلف باشد. در کنار اینها، این قهوه می تواند کیفیت های متفاوتی داشته باشد.

به عبارت دیگر، قهوه 100 درصد برزیلی یا سایر کشورها، به این معنا نیست که کیفیت این قهوه نیز 100 درصد عالی باشد. همچنین، نمی توان انتظار داشت که قهوه ای که از یک کشور می آید طعم بسیار متفاوتی نسبیت به قهوه ای دارد که از کشور دیگری وارد می شود.

وقتی که تولیدکنندگان قهوه اسپشیالتی از عبارت “تک خاستگاه” بر روی بسته بندی خود استفاده می کنند، آنها معمولا کمی خاص تر به ریشه قهوه تولید شده اشاره دارند. یعنی آنها به قهوه ای اشاره دارند که از یک مزرعه مشخص یا یک شرکت خاص یا یک گروه تولیدکننده شناخته شده و یا یک تولید کننده مشخص و خانواده اش صادر می شود.

این قهوه های تک خاستگاهی معمولا بصورت محدود و در زمان های خاصی از سال فروخته می شوند و بصورت مداوم و در کل سال عرضه نمی شوند. این قهوه ها تا زمانی به فروش می رسند که تولید کننده توانایی عرضه را دارد و قهوه بهترین طعم خود را دارد.

عمل قابل احترام

زمانیکه قهوه – بدون درنظر گرفتن نوع ترکیبی و یا تک خاستگاهی آن – به دقت رشد می کند و پروسس خوبی دارند، به خوبی جابجا می شوند و رست خوبی دارند که طعم ذاتی آن را تحت تاثیر قرار نمی دهد، بهترین طعمی که یک قهوه می تواند ارائه کند را افراد تجربه می کنند.

تولیدکنندگان قهوه های اسپشیالتی به خود می بالند که این فرآیند را به خوبی اجرا می کنند و در نتیجه، قهوه های اسپشیالتی با کیفیت ترین نوع قهوه ها هستند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: