تست آب در قهوه به چه معنی است؟

تست آب در قهوه به چه معنی است؟

98 الی 99 درصد از یک فنجان قهوه را آب تشکیل می دهد. به همین دلیل کیفیت آبی که با آن قهوه را دم می کنیم، تاثیر بسیاری بر روی طعم قهوه دارد.

چه چیزی در آب وجود دارد؟

آبی که برای دم کردن قهوه استفاده می شود باید بدون طعم و عاری از هر گونه رنگی باشد. ترکیب مواد معدنی، نمک و ماد فلزی موجود در آب که بر روی طعم قهوه تاثی می گذارد، ممکن است که با چشم و با مزه کردن آب مشخص نشود. برخی از مناطق آب نرم و تمیز دارند، در حالیکه آب سایر نقاط سخت است و مواد شیمیایی مثل کلر و آمونیاک دارد که به آب طعم می دهند. چنانچه آب منطقه شما سخت باشد، به صورت ذاتی آب دارای مواد معدنی می باشد که باعث می شود قهوه بطور کامل با آب داغ واکنش ندهد و شما یک قهوه ضعیف داشته باشید. برای جبران این حالت، شما باید مقدار بیشتری قهوه مصرف کنید و یا اندازه آسیاب قهوه خود را ریز تر کنید. در مقابل، با آب نرم و بدون مواد معدنی، واکنش قهوه زیاد می شود (Over Extract می شود) که باعث می شود بسیاری از بخش های دانه قهوه درون آب جوش حل شود و در نتیجه آن، شما یک قهوه تلخ و یا ترش مزه داشته باشد.

کنترل کیفیت:

کیفیت آب را در آشپزخانه خود چک کنید. با بکارگیری از مطلب کاپینگ که در مقاله های گذشته به آن پرداخته ایم، دو فنجان قهوه دم کنید. نوع قهوه، آسیاب و دستورالعمل دم کردن قهوه برای هر دو فنجان یکی باشد، اما یکی از فنجان ها با استفاده از آب شیر (آب لوله کشی شهری) تهیه و دیگری با استفاده از آب های معدنی (آب بطری) درست شود. آنها را کنار هم قرار داده و بچشید. این گونه شما متوجه اختلاف طعم قهوه ها می شوید، چیزی که پیش از این به آن توجه نکرده بودید.

فیلتر کردن آب (تصفیه):

اگر از طرفی آب شیر (لوله کشی) بسیار سخت است و از طرف دیگر خریدن آب معدنی (آب بطری) برای شما مقدور نیست، با استفاده از یک فیلتر آب خانگی می توانید نتیجه خوبی بگیرید. شما می توانید از کیت های فیلتر آب بر روی آب ورودی خانه خود استفاده کنید و یا اینکه از یک یلتر کربنی قابل تعویض و یک پارچ آب استفاده کنید. در شکل زیر می توانید نمونه آن را مشاهده کنید. تفاوت در طعم  بین آبی که مقدار بهینه مواد معدنی دارد و حالتی که مواد معدنی آن کم یا زیاد است، کاملا مشهود است و بسیاری از مصرف کنندگان از دیدن این تفاوت بسیار سوپرایز می شوند. تغییر منبع آب از آب شیر (آب لوله کشی) به آب معدنی (آب بطری) و یا آب فیلتر شده، یکی از آسان ترین کارها و در عین حال بسیار تاثیرگذار در طعم قهوه ای است که در خانه تهیه می کنید.

همانطور که در شکل زیر می بینید، برای تصفیه آب از یک فیلتر کربنی در بالای پارچ استفاده شده است که ناخالصی های آب را می گیرد. این فیلتر باید بصورت مرتب تعویض شود. معمولا پس از تصفیه 100 لیتر آب، این فیلتر باید تعویض شود. چنانچه آب منطقه شما سخت است، زمان تعویض فیلتر کمتر است.

تست آب در قهوهمعنی تمام اینها چیست؟

عبارت مستعمل برای توصیف کیفیت آب و ارتباط آن با مقدار واکنش آن با قهوه را مقدار مواد حل شده (TDS) می نامند که واحد آن میلی گرم در لیتر با مقدار در میلیون (PPM) می باشد. این عدد ترکیب مقدار ارگانیک و غیر ارگانیک در آب شماست. دانه های سختی یا Grain of hardness واژه دیگری است که برای توصیف مقدار یون های کلسیم موجود در آب استفاده می شود. پی اچ (ph) آب باید خنثی باشد. به عبارت دیگر، آب نباید اسیدی یا بازی باشد. در غیر این صورت قهوه شما طعم نا خوشایندی خواهد داشت.

همانطور که در شکل زیر می بینید، بهترین ترکیب یک لیتر آب به شکل زیر است:

تست آب در قهوهکلر: صفر میلی گرم

آلکالینیتی کل: حدود 40 میلی گرم

پی اچ ph: 7

آهن و منگنز و مس: صفر میلی گرم

سدیم: بین پنج تا ده میلی گرم

کلسیوم: بین سه تا پنج دانه یا سی تا هشتاد میلی گرم

TDS : بین صد تا دویست میلی گرم

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: