رشد و میوه دادن درخت قهوه

رشد و میوه دادن درخت قهوه

درخت قهوه یک درخت همیشه سبز است که در بیش از 70 کشوری که ارتفاع و هوای مناسبی برای رشد آن دارند می روید. درخت پس از کاشتن و مراقبت، سه تا پنج سال به رشد خود ادامه می دهد پیش از اینکه گل و میوه بدهد. به میوه های درخت قهوه، کافی چری (Coffee Cherry) گفته می شود.

میوه های قهوه در طول دوره ثمر دادن از درخت جدا می شوند. هر میوه حاوی دو هسته می باشد که پس از پروسس (که در قسمت های بعد به آن خواهیم پرداخت) به دانه های قهوه تبدیل می شوند. همانطور که پیشتر به آن پرداخنه ایم، گونه های درخت قهوه که بطور تجاری بزرگ می شوند عبارتند از عربیکا و روبوستا (ارجاع به قسمت گونه ها و نژادها).

از ویژگی های درختان روبوستا ثمردهی بالا، مقاوم در برابر آفات و مریضی ها و تولید میوه های قهوه با طعمی زمخت است. آنها از قلمه هایی می رویند که ابتدا به مدت چند ماه در گلخانه کاشته شده اند. پس از آن، این قلمه ها به خارج از گلخانه انتقال داده شده و کاشته می شود. در مقابل، باغداران قهوه معمولا بذر درخت قهوه عربیکا را می کارند و آن را بزرگ می کنند که در نهایت میوه های آنها از لحاظ طعمی در درجه بالاتری نسبت به روبوستا قرار دارد.

درخت قهوهمراحل رشد و نمو درخت عربیکا

بذر عربیکا از میوه های رسیده درختان عربیکا سالم (به عبارت دیگر، درختان مادر) تهیه می شود. این بذرها کاشته و فرآیند رشد را شروع می کنند. مراحل کشت به شکل زیر است:

• در ابتدا بذر در گلخانه کاشته می شود. پوست و گوشت میوه جدا می شود و فقط هسته آن کاشته می شود.


• پس از حدود سه ماه، همانطور که هسته جوانه می زند، ریشه عمودی ایجاد می شود تا بتواند رشد کند و در نتیجه آن نهالی خواهیم داشت که به آن سرباز گفته می شود.


• نهال ها پس از ماه چهارم شروع به برگ دادن می کنند.

• پس از نه ماه سربازان به درختان کوچکی تبدیل می شوند که بین 12 تا 16 برگ دارند و این زمان مناسبی است که نهال ها به زمین اصلی کاشت انتقال داده شوند. این نهال ها با خاک خود انتقال داده می شوند و خاک از ریشه آنها در هنگام انتقال به زمین اصلی و کاشت دوباره نهال محافظت می کند.


• درخت به مدت حداقل سه سال رشد می کند تا زمانیکه شروع به گل دادن کند و پس از آن گل ها به میوه های قهوه تبدیل می شود
• میوه های قهوه بر روی شاخه می رسند و رنگ آنها پررنگ و غلیظ می شود تا زمانیکه آماده چیدن باشند. قهوه های با کیفیت در سایه یا در آسمان ابری ایجاد می شوند. در نزدیکی خط استوا به ارتفاع های بالاتری نیاز است تا دمای مناسب برای ثمر دادن قهوه ایجاد شود.

هر میوه قهوه از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل یک لایه شیرین گوشتی (به نام Pulp or Mucilage) است که بین پوسته و هسته قهوه قرار دارد، یک لایه روی هسته (به نام Parchment ) که از هسته حفاظت می کند و یک لایه به نام پوسته نقره ای که در درون هسته است و از مرکز هسته حفاطت می کند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: