طرز تهیه هات چاکلت

طرز تهیه هات چاکلت

هات چاکلت (hotchocolate) چیست؟

هات چاکلت یا شکلات گرم یکی از پرطرفدارترین و پرانرژی‌ترین نوشیدنی‌های موجود در منوی کافی‌شاپ‌ها است. چه زمستان باشد و دنبال یک نوشیدنی گرم‌کننده باشید و چه تابستان باشد و بخواهید با خوردن یک نوشیدنی انرژی‌زا شاد شوید هات چاکلت گزینه خوبی است.

هات چاکلت چیست؟

هات چاکلت یک نوشیدنی پرکالری و مضر یا یک نوشیدنی مفید؟

از آنجا که ماده اصلی هات چاکلت شکلات است می‌توان تمام خواص شکلات را به آن نسبت داد. شکلات مملو از مواد معدنی مغزی مانند پتاسیم، آهن، منیزیم، فسفر، روی و ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین‌های گروه ب است. بسیاری از افراد در زمان افسردگی و ناراحتی میل زیادی به شکلات پیدا می‌کنند و خیال می‌کنند شکلات حالشان را خوب می‌کند. این موضوع کاملاً درست است.

شکلات یک داروی ضد افسردگی طبیعی است. تئوبرومین موجود در شکلات یک محرک شناخته شده برای مغز است. همچنین تیرامین و فنیل اتیل آمین، دو ماده مشابه آمفتامین است که باعث بهبود عملکرد مغزی می‌شوند.

ماده مفید دیگری که در شکلات وجود دارد آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها هستند که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی دارند. این خوراکی انرژی‌زا و پرطرفدار بسیار مفید است اگر در خوردن آن زیاده‌روی نکنید و تا آنجا که می‌توانید از شکلات‌های خالص و کم‌شکر استفاده کنید.

 

روش‌های مختلف درست کردن هات چاکلت

هات چاکلت از شکلات ذوب شده یا پودر کاکائو، شیر یا آب، مقداری شکر و خامه درست شده است. می‌توان از انوع طعم‌دهنده‌ها مثل عصاره وانیل، چوب دارچین، جوز هندی، زنجبیل و برگ نعناع نیز در درست کردن آن استفاده کرد و آن را با مارشمالو سرو کرد. هات چاکلت را به روش‌های مختلفی می‌شود درست کرد. در ادامه انواع روش‌های درست کردن هات چاکلت را به شما معرفی کنیم.

طرز تهیه هات چاکلت حرفه ای

چگونه با پودر کاکائو هات چاکلت خانگی درست کنیم؟

برای درست کردن یک فنجان هات چاکلت خانگی به این مواد احتیاج دارید:

  • یک فنجان شیر یا آب
  • 2 قاشق مرباخوری پودر کاکائو
  • 1 قاشق مرباخوری پودر نسکافه
  • 1 قاشق مرباخوردی خامه
  • 2 قاشق مرباخوری شکر

ابتدا شیر را روی حرارت گرم کنید، سپس پودر کاکائو، پودر نسکافه و شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید و منتظر بمانید که مخلوط آن‌ها به جوش بیاید و غلیظ شود. سپس هات چاکلت را درون فنجان ریخته و خامه را به آن اضافه کنید.

می‌توانید از خامه برای تزئین روی هات چاکلت هم استفاده کنید. اگر ترجیح می‌دهید هات چاکلتتان غلیظ باشد از پودر کاکائوی بیشتری استفاده کنید. همچنین استفاده از شیر پرچرب و خامه هم باعث غلظت بیشتر هات چاکلتتان می‌شود.

میزان شکر نیز کاملاً به سلیقه شما ربط دارد و می‌توانید آن را به انتخاب خودتان کم یا زیاد کنید. اگر می‌خواهید یک هات چاکلت رژیمی درست کنید می‌توانید از خامه و شیر صرفنظر کنید و به جای آن‌ از آب استفاده کنید و یا آب و شیر را به نسبت دو به یک با هم مخلوط کنید.

طرز تهیه هات چاکلت با پودر اماده

طرز تهیه هات چاکلت با پودر آماده

پودرهای آماده هات چاکلت به طور معمول از پودر کاکائو، پودر خامه یا شیر خشک، پودر فندق و شکر تشکیل شده‌اند. هرچه درصد پودر کاکائوی موجود در ترکیبات بیشتر باشد هات چاکلت شما غلیظ‌تر و خوشمزه‌تر خواهد شد.

برای اینکه با استفاده از پودرهای آماده هات چاکلت بتوانید یک هات چاکلت غلیظ درست کنید می‌توانید آن را در شیر حل کنید. یک بسته پودر آماده هات چاکلت را در یک فنجان ریخته و روی آن شیر یا آب گرم بریزید.

می‌توانید از طعم‌دهنده‌هایی مانند چوب دارچین، زنجبیل و برگ نعناع هم به سلیقه خود استفاده کنید. برای این کار چوب دارچین را چند دقیقه در شیر گرمتان بیاندازید و سپس روی پودر آماده بریزید. در بعضی از کافی‌شاپ‌ها برای درست کردن هات چاکلت چند نوع پودر مانند پودر کاکائو، پودر هات چاکلت، نسکافه و کافی میت را با هم ترکیب می‌کنند.

طرز تهیه هات چاکلت غلیظ خانگی

یکی دیگر از راه‌های درست کردن هات چاکلت غلیظ، استفاده از شکلات تخته‌ای به جای پودر کاکائو و یا پودرهای آماده است. هات چاکلتی که به این روش درست می‌شود به طور معمول غلیظ‌تر از دیگر روش‌ها ست. برای درست کردن دو فنجان هات چاکلت غلیظ خانگی به این مواد احتیاج دارید:

  1. 2 فنجان شیر
  2. 1 فنجان شکلات تخته‌ای ذوب شده (معادل 100 گرم)
  3. 4 قاشق مرباخوری شکر
  4. 2 قاشق مرباخوری خامه زده شده (دلخواه)
  5. طعم‌دهنده‌هایی مانند وانیل و دارچین (دلخواه)

برای ذوب کردن شکلات تخته‌ای می‌توانید از مایکروفر استفاده کنید. منتها برای انجام این کار لازم است ظرف شکلات را چندبار از مایکروفر خارج کرده و شکلات آن را هم بزنید تا قطعات زیری هم آب شوند. می‌توانید شکلات‌ها را به روش بن ماری آب کنید. به این ترتیب که ظرف شکلات را درون ظرف آبی قرار دهید و ظرف آب را روی حرارت قرار دهید.

بهتر است برای درست کردن هات چاکلت از شکلات‌های بالای 60 درصد استفاده کنید. غلظت این شکلات‌ها به نسبت شکلات شیری و دیگر انواع شکلات بالاتر است و هات چاکت غلیظ‌تر و خوش‌طعم‌تری به شما می‌دهد. شیر را در ظرف دیگری گرم کنید و با آب شدن شکلات شیر را آن اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط آن‌ها گرم شود.

اگر می‌خواهید شیر و شکلات را با هم گرم کنید باید توجه داشته باشید که ممکن است شکلات در شیر به طور کامل آب نشود و تکه‌هایی از آن باقی بماند.  پس برای حل کردن کامل شکلات، آن را به شیر گرم اضافه کرده و آن را روی حرارت ملایم به طور مداوم هم بزنید.

شکر را به میزان دلخواهتان به مخلوط اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقدار کمی عصاره وانیل و یا دارچین و یا جوز هندی به مخلوطتان اضافه کنید تا آن را طعم‌دار کنید. هات چاکلت آماده را درون فنجان‌ها بریزید و در آخر خامه را به دلخواهتان به آن اضافه کنید.

طرز تهیه هات چاکلت خانگی

طرز تهیه هات چاکلت با دستگاه اسپرسوساز

با وجود اینکه دستگاه‌های اسپرسوساز برای درست کردن قهوه طراحی شده‌اند اما می‌توان برای درست کردن شکلات داغ نیز از آن‌ها استفاده کرد. کافی ست به جای پودر قهوه از پودر کاکائو در دستگاه اسپرسوسازتان استفاده کنید.

البته ممکن است پودر کاکائو باعث انسداد لوله‌های دستگاهتان شود پس بهتر است برای درست کردن هات چاکلت تنها از دستگاه بخار ساز آن استفاده کنید.

به این ترتیب که شیر و پودر کاکائو را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و سپس نازل بخار ساز دستگاه اسپرسو را درون مخلوط قرار دهید و اجازه دهید بخارساز مخلوط شما را کف‌دار کند. سپس مخلوط کف کرده را درون فنجان بریزید و سرو کنید.

طرز تهیه هات چاکلت با اسپرسوساز

مشاهده قیمت و خرید اینترنتی hotchocolate:

برای مشاهده‌ی قیمت و خرید هات چاکلت و محصولات مرتبط، روی محصولات زیر کلیک کنید.

در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره در مورد هات چاکلت دارید می‌توانید با شماره 02166950216 تماس بگیرید. همچنین با کلیک بر آیکن واتس آپ می‌توانید با کارشناسان ما در واتس آپ صحبت کنید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: